• Domů
  • Naše služby
    • Poradenství
    • Svěřenecké služby
    • Řešení krizových situací
  • Kontakt
  • Blog
Menu
  • Domů
  • Naše služby
    • Poradenství
    • Svěřenecké služby
    • Řešení krizových situací
  • Kontakt
  • Blog

Insolvenční správa lihovaru v Trmicích byla velká kauza, která smrděla

  • Aleš Klaudy
  • 16 února, 2021

Jedna z významných kauz, kterou jsem řešil v pozici insolvenčního správce se zvláštním oprávněním (tedy specifickou licencí pro správu velkých podniků a finančních institucí), byl případ lihovaru v Trmicích. Odborné veřejnosti je tato kauza známá jako obří default podniku s moderní technologií, který to nestihl dotáhnout ani do řádného provozu. Té neodborné je známá tím, jak moc lihovar při zkušebním provozu smrděl. Zábavné bylo, že v dosahu jeho smradu bydlela i paní soudkyně, která měla danou kauzu na starosti a říkala, že smrděl fakt strašně.

Šlo o opravdu velkou kauzu, takže do ní byly zapojeny workouty velkých bank, právní oddělení velké energetické společnosti, poradce z big four. Při přezkumném jednání byla soudní síň plná lidí a na kauzu se mě pravidelně dotazovali novináři i samospráva města Trmice.

Lihovar se velmi dlouho nedařilo prodat. Nabídky, pokud je vůbec bylo možné brát vážně, nám chodily hluboko pod ocenění znalce, které bylo téměř 1 mld. Kč, i když nikdo asi nevěřil, že za tuto cenu, by bylo možné ten lihovar skutečně prodat. Další zábavnou chvilku mi nachystal jeden ruský zájemce, který mi kromě ceny za lihovar v e-mailu rovnou nabídl i úplatek. Musím říct, že jsem na jeho e-mail docela dlouho nevěřícně zíral a zcela neprofesionálně jsem se nezmohl ani na odpověď.

Nakonec jsme se s věřitelským výborem domluvili, že vyhlásíme výběrové řízení a víceméně bez velkého reptání prodáme lihovar za vítěznou nabídku, ať už bude jakákoliv. Byla ve výsledku opravdu nízká, činila méně než 100 mil. Kč. A další kuriozitou celé kauzy bylo to, že zájemce, který nabídku předložil, měl sídlo v pražské Durychově ulici 101, tedy v nemovitosti, před níž byl v roce 2006 zastřelen František Mrázek. V podmínkách výběrového řízení jsme nicméně jako standardně měli zakotvenu možnost kdykoliv výběrové řízení zrušit, případně odmítnout všechny nabídky. To se ukázalo jako velmi užitečné právě v tomto případě. V den vyhlášení výsledku výběrového řízení mě totiž telefonicky kontaktoval zástupce zájemce, který se k této kauze dostal na poslední chvíli. Šlo o zájemce z Londýna, nicméně minimálně část jeho kapitálu pocházela ze země bývalého Sovětského svazu. Tento nový zájemce mi připravil horkou chvilku, když řekl, že za lihovar nabízí 10 mil. USD – tehdy ca. 270 mil. Kč. Měl jsem tedy vrabce v hrsti a holuba na střeše a v rámci improvizace mě napadlo následující – děkuji za nabídku, ale právě jsem dokončil tender, jehož vítěz splnil všechny požadavky a vaší nabídku nemůžu nijak ověřit. Potřebuji tedy pro sebe, pro věřitelský výbor, pro zajištěného věřitele i pro soud jistotu vážnosti vašeho zájmu a toho, že nabízené prostředky skutečně jste schopní uhradit. Proto na účet majetkové podstaty pošlete 1 mil. USD. Zájemce si sice vyžádal jednoduchý podkladový dokument – de facto zálohovou fakturu – nicméně ještě tentýž den skutečně 1 mil. USD na účet majetkové podstaty zaslal. K mému telefonátu se zájemcem došlo 15. 2., k podpisu smlouvy o prodeji podniku a doplacení částky 9 mil. USD o méně než měsíc později a věřitelé tak získali o téměř 200 mil. Kč (200 %) víc.

Aleš Klaudy

Aleš Klaudy

PrevPředchozíMediace může proběhnout i rychle
DalšíNaší odměnu často určuje klient sámNext
Spravovat Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}